Potřebuji vyřídit
Vše A-Z
Oznámení zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně
1. Základní informace k životní situaci
Na přepážkovém pracovišti Magistrátu města Liberec je nutné předložit:
platný průkaz totožnosti,
oznámení provozovny, které musí obsahovat:
- obchodní firmu nebo název nebo jméno a příjmení,
- identifikační číslo (IČO),
- adresu provozovny a předmět podnikání v této provozovně, u živnosti volné obor činnosti,
- datum zahájení (ukončení) provozování živnosti v provozovně.
Pokud ohlašujete živnost nebo oznamujete zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně, obraťte se na oddělení Živnostenský úřad v budově Nového magistrátu - přepážkové pracoviště.
Objednat se můžete on-line, vyhnete se tak možnému čekání ve frontě.
Na přepážce se vyplňuje elektronicky jednotný registrační formulář pro fyzické i právnické osoby.
Zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně je podnikatel povinen oznámit předem živnostenskému úřadu.
2. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Podnikatel - fyzická osoba, v případě právnické osoby statutární orgán, případně zmocněnec na základě písemné plné moci.
3. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Na základě živnostenského oprávnění může být živnost provozována v jedné nebo více provozovnách. Podnikatel sice nemá povinnost mít k provozování živností provozovny, ale provozuje-li živnost v provozovně, je povinen předem oznámit zahájení a ukončení provozování živnosti v provozovně živnostenskému úřadu.
4. Na které instituci životní situaci řešit
Magistrát města Liberec, Odbor správní a živnostenský, oddělení Živnostenský úřad.
5. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Odbor správní a živnostenský, oddělení Živnostenský úřad - budova Nového magistrátu, nám. Dr. E. Beneše 183/22 - přepážkové pracoviště č. 7 – 10, kontaktní osoby Lada Sedláčková, tel.: 485 244 855, Gabriela Dammak, DiS., tel.: 485 244 849, Bc. Jana Chaloupecká, tel.: 485 244 854, Dagmar Škodová, tel.: 485 244 850 a Ilona Zuzánková, tel.: 485 244 852 v úředních hodinách magistrátu.
6. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Oznámení provozovny musí obsahovat:
- obchodní firmu nebo název nebo jméno a příjmení,
- identifikační číslo (IČO),
- adresu provozovny a předmět podnikání v této provozovně, u živnosti volné obor činnosti,
- datum zahájení (ukončení) provozování živnosti v provozovně.
Při jednání na Živnostenském úřadě se prokazuje fyzická osoba platným průkazem totožnosti.
7. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Správní poplatky nejsou stanoveny.
8. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
Živnostenský úřad, který obdrží oznámení, přidělí provozovně identifikační číslo provozovny, nebylo-li již přiděleno, provede zápis provozovny do živnostenského rejstříku a o provedeném zápisu informuje podnikatele.
9. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
—
10. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
- Na žádost živnostenského úřadu je podnikatel povinen prokázat právní důvod pro užívání provozovny.
- Je-li provozovna umístěna v bytě a není-li podnikatel vlastníkem tohoto bytu, může v něm provozovat živnost pouze se souhlasem vlastníka.
- Podnikatel je povinen zajistit, aby provozovna byla způsobilá pro provozování živnosti podle zvláštních právních předpisů (zejména stavební zákon), byla řádně označena a aby pro každou provozovnu byla ustanovena osoba odpovědná za činnost provozovny.
- Podnikatel je povinen při ukončení činnosti v provozovně informovat živnostenský úřad o tom, kde lze vypořádat případné závazky.
11. Elektronická služba, kterou lze využít
Oznámení zahájení nebo ukončení provozování živnosti v provozovně je možné podat i elektronickou poštou, pokud žadatel disponuje ověřeným elektronickým podpisem.
Podání lze učinit prostřednictvím:
- datové schránky: ID 7c6by6u
- e-podatelny (nutný el. podpis): posta@magistrat.liberec.cz
12. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (Živnostenský zákon), v platném znění.
13. Jaké jsou související předpisy
- Zákon č. 570/1991 Sb., o živnostenských úřadech, v platném znění,
- Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném znění,
- Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), v platném znění,
- Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, v platném znění,
- Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech,
- Hygienické, požárně-bezpečnostní a další předpisy.
14. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
- Podání podnětu vyjadřujícího nesouhlas s vydáním vyrozumění o zápisu provozovny do živnostenského rejstříku s uvedením důvodu tohoto nesouhlasu.
- Podnět lze podat vůči živnostenskému úřadu, který vyrozumění vydal.
15. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
- Uložení pokuty dle § 62 živnostenského zákona.
- Řízení ve věcech upravených živnostenským zákonem se řídí správním řádem, pokud živnostenský zákon nestanoví jinak.
16. Nejčastější dotazy
Jakým způsobem se označuje živnostenská provozovna?
- Provozovna musí být trvale a zvenčí viditelně označena obchodní firmou nebo názvem nebo jménem a příjmením podnikatele a jeho identifikačním číslem (IČO). Mobilní provozovna a automat musí být dále označeny údajem o sídle nebo adrese umístění odštěpného závodu zahraniční osoby. Provozovna určená pro prodej zboží nebo poskytování služeb spotřebitelům musí být navíc označena i jménem a příjmením osoby odpovědné za činnost provozovny, s výjimkou automatů, prodejní nebo provozní dobou určenou pro styk se spotřebiteli, nejedná-li se o mobilní provozovnu nebo automat, kategorií a třídou u ubytovacího zařízení poskytujícího přechodné ubytování.
Musím živnostenskému úřadu oznámit dočasné uzavření provozovny, např. z důvodu nemoci nebo dovolené?
- Dočasné uzavření provozovny není podnikatel povinen živnostenskému úřadu oznamovat. Je však povinen, nebrání-li tomu závažné důvody, předem na vhodném a zvenčí viditelném místě označit počátek a konec uzavření.
17. Další informace
—
18. Související životní situace a návody, jak je řešit
- Ohlášení živnosti fyzickou osobou,
- Ohlášení živnosti právnickou osobou.
19. Kontakty
Za správnost návodu odpovídá útvar:
- oddělení Živnostenský úřad
Kontaktní osoba:
- Ing. Michaela Hernychová, vedoucí oddělení Živnostenský úřad, tel: 485 244 845,
e-mail: hernychova.michaela@magistrat.liberec.cz
Popis byl naposledy aktualizován
- 25. 7. 2022
20. Jaké jsou potřebné formuláře
Vyplňuje se elektronicky jednotný registrační formulář pro právnické osoby na přepážkách oddělení Živnostenský úřad.