Potřebuji vyřídit
Vše A-Z
- Zřízení datové schránky
- Ověřování pravosti podpisu a ověřování shody opisů nebo kopie s listinou
- Výpis z rejstříku trestů
- Poskytování informací z evidence obyvatel
- Přestupky proti veřejnému pořádku, občanskému soužití a majetku
- Povolení k umístění reklamního zařízení
- Zřízení služebnosti – věcného břemene
- Přísedící Okresního soudu v Liberci – kandidatura
- Povolování herního prostoru
- Žádost o informaci podle zákona o svobodném přístupu k informacím
- Podání stížnosti nebo podnětu
- Žádost o náhradu škody
Podání stížnosti nebo podnětu
1. Základní informace k životní situaci
• Podnětem je upozornění, aby Magistrát města Liberec (MML) zahájil řízení z moci úřední ve věcech, jež spadají do jeho působnosti (např. oznámení přestupku, černé stavby, nelegální skládky apod.).
• Stížností je zvláštní druh upozornění na nesprávný postup MML nebo na nevhodné chování zaměstnanců zařazených do MML, neposkytuje-li zákon jiný prostředek ochrany (např. odvolání, odpor, opatření proti nečinnosti apod.).
2. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
• Podnět může podat jakákoliv osoba, bez ohledu na věk nebo svéprávnost.
• Stížnost může podat pouze dotčená osoba, tj. osoba, které se činnost MML v jednotlivém případě dotýká.
3. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
• Došlo ke shora uvedené situaci (bod 1).
• Postup je upraven v § 42 a § 175 správního řádu.
4. Na které instituci životní situaci řešit
Magistrát města Liberec.
5. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Poté, co bude podání učiněno předepsaným způsobem (bod 11), bude postoupeno příslušnému odboru MML, který bude situaci řešit.
6. Jaké doklady je nutné mít s sebou
Občanský průkaz.
7. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Podání podnětu nebo stížnosti není zpoplatněno.
8. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
• 30 dnů ode dne obdržení.
• V případě stížností týkajících se výkonu přenesené působnosti MML je lhůta 60 dnů dle § 175 správního řádu.
9. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Osobami, se kterými MML jedná, jsou: osoba označená v podnětu/stížnosti jako pachatel údajné protiprávní činnosti a případní svědci.
10. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
Poskytnutí vysvětlení, označení důkazů a další součinnost potřebná k objasnění věci.
11. Elektronická služba, kterou lze využít
• V případě aktivní datové schránky podatele zaslat jejím prostřednictvím Magistrátu města Liberec - 7c6by6u.
• V ostatních případech přes formulář (bod 20).
12. Podle kterého právního předpisu se postupuje
Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
13. Jaké jsou související předpisy
Záleží na obsahu podnětu/stížnosti – např. u podnětů na spáchání přestupku bude takovým předpisem zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, v platném znění.
14. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
• Pokud nebylo na základě podnětu zahájeno řízení z moci úřední v zákonné lhůtě, lze podat podnět ke Krajskému úřadu Libereckého kraje na ochranu před nečinností dle
§ 80 správního řádu.
• Má-li stěžovatel za to, že stížnost, kterou podal u MML, nebyla řádně vyřízena, může požádat Krajský úřad Libereckého kraje, aby přešetřil způsob vyřízení stížnosti.
15. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
- nedostavení se bez omluvy k podání vysvětlení: až 5 000 Kč
- nedostavení se bez omluvy k ústnímu jednání: až 50 000 Kč
16. Nejčastější dotazy
—
17. Další informace
Náležitosti podané stížnosti/podnětu: musí být patrno, kdo je činí (jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu), které věci se týká, co se navrhuje a podpis osoby, která je činí.
18. Související životní situace a návody, jak je řešit
—
19. Kontakty
Za správnost návodu odpovídá útvar:
- Tajemník
Kontaktní osoba:
- Jaroslava Polmanová, sekretariát tajemníka
- tel.: 485 243 172, 485 243 111
- e-mail: polmanova.jaroslava@magistrat.liberec.cz
Popis byl naposledy aktualizován
- 24. 6. 2022