Potřebuji vyřídit

Nakládání s vodami (odběr podzemních vod, vypouštění odpadních vod)

Nakládání s vodami (odběr podzemních vod, vypouštění odpadních vod)

1.    Základní informace k životní situaci

Se stavbami vodních děl souvisí i nakládání s vodami, které je vodními díly umožňováno. Toto nakládání s vodami podléhá povolení Vodoprávního úřadu. Typickými příklady jsou odběry vody ze studní a vodních toků nebo vypouštění odpadních vod.

Na podatelnu Magistrátu města Liberec je nutné doručit:

  • vyplněnou příslušnou žádost,
  • doklady dle vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 183/2018 Sb., Vyhláška o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu (seznam dokladů je rovněž přílohou příslušné žádosti)

2.    Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Žadatel (fyzická nebo právnická osoba) nebo zplnomocněný zástupce.

3.    Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Řádné posouzení možnosti povolení k nakládání s vodami je možné pouze po doložení všech nezbytných podkladů, které musí být spolu s žádostí řádným způsobem předloženy. Podklady musejí být předloženy v originálech, vypracované oprávněnými osobami.

Na podatelnu Magistrátu města Liberec je nutné doručit:

  • vyplněnou žádost,
  • doklady dle vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 183/2018 Sb., Vyhláška o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu.

4.    Na které instituci životní situaci řešit

Magistrát města Liberec, odbor životního prostředí, oddělení Vodoprávní úřad.

5.    Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Osobně:

Na kontaktním místě odboru životního prostředí (kancelář č. 331) v budově Nového magistrátu (nám. Dr. E. Beneše 183/22, Liberec 1) se službu konajícím pracovníkem v úřední době odboru (pondělí a středa, 8:00-17:00)

Písemně:

Prostřednictvím pošty, případně podáním na podatelně úřadu v budově historické radnice (nám. Dr. E. Beneše 1, Liberec 1)

Úplné informace o úřední době magistrátu jsou uvedeny na této stránce: https://www.liberec.cz/uredni-doba-magistratu/. Celý odbor životního prostředí, včetně kontaktního místa, je nepřepážkovým pracovištěm.

6.    Jaké doklady je nutné mít s sebou

  • vyplněnou žádost,
  • doklady dle vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 183/2018 Sb., Vyhláška o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu.

7.    Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Bez správního poplatku.

8.    Jaké jsou lhůty pro vyřízení

30 - 90 dnů ode dne podání žádosti.

9.    Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Okruh účastníků se stanovuje dle § 115 vodního zákona.

10.      Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

poskytnutí součinnosti při případném odstraňování vad podané žádosti.

11.      Elektronická služba, kterou lze využít

Podání lze učinit prostřednictvím a s úřadem je možno komunikovat (mimo osobního jednání):

12.      Podle kterého právního předpisu se postupuje

  • zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)
  • zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
  • a další související právní předpisy

13.      Jaké jsou související předpisy

  • vyhláška Ministerstva zemědělství č. 183/2018 Sb., Vyhláška o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu.
  • nařízením vlády č. 57/2016 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních.
  • nařízení vlády č. 401/2015 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech.

14.      Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

  • Účastník řízení má možnost podat odvolání proti vydanému rozhodnutí jeho oznámení ke Krajskému úřadu Libereckého kraje podáním učiněným u Magistrátu města Liberec.
  • Odvolání se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každý účastník dostal jeden stejnopis. Nepodá-li účastník potřebný počet stejnopisů, vyhotoví je správní orgán na náklady účastníka.
  • Odvoláním lze napadnout výrokovou část rozhodnutí, jednotlivý výrok nebo jeho vedlejší ustanovení. Odvolání jen proti odůvodnění rozhodnutí je nepřípustné.

15.      Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce mohou být ukládány za nedodržení podmínek povolení, či například za nakládání s vodami prováděné bez platného povolení, vše v souvislosti se zákonem č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, v návaznosti na vodní zákon.

16.      Nejčastější dotazy

Je třeba na odběr vody čerpadlem z vodního toku nutné povolení k nakládání s vodami?

  • Ano, k uvedenému nakládání je třeba mít vydané platné povolení k nakládání s vodami.

Kdy není třeba k odběru vody z vodního toku povolení k nakládání s vodami?

  • Pouze v případech kdy nedojde k žádnému zásahu do vodního toku a k odběru není využíváno zvláštních technických prostředků. Zjednodušeně: k nabrání vody z potoka no konve nebo jiné nádoby holýma rukama žádné povolení nepotřebujete.

17.      Další informace

18.      Související životní situace a návody, jak je řešit

19.      Kontakty

Za správnost návodu odpovídá útvar:

  • Odbor životního prostředí

Kontaktní osoba:

  • Kontaktní místo odboru životního prostředí, 3. patro Nový magistrát, kanc. č. 331, tel: 485 244 899

Popis byl naposledy aktualizován:

  • 29. 07. 2022

20.      Jaké jsou potřebné formuláře

Vaše žádost se zakládá, prosím vyčkejte...