- Úvod
- Potřebuji vyřídit
- Životní prostředí
- Vodní hospodářství
- Nakládání s vodami (odběr podzemních vod, vypouštění odpadních vod)
Potřebuji vyřídit
Vše A-Z
Nakládání s vodami (odběr podzemních vod, vypouštění odpadních vod)
Nakládání s vodami (odběr podzemních vod, vypouštění odpadních vod)
1. Základní informace k životní situaci
Se stavbami vodních děl souvisí i nakládání s vodami, které je vodními díly umožňováno. Toto nakládání s vodami podléhá povolení Vodoprávního úřadu. Typickými příklady jsou odběry vody ze studní a vodních toků nebo vypouštění odpadních vod.
Na podatelnu Magistrátu města Liberec je nutné doručit:
- vyplněnou příslušnou žádost,
- doklady dle vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 183/2018 Sb., Vyhláška o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu (seznam dokladů je rovněž přílohou příslušné žádosti)
2. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
Žadatel (fyzická nebo právnická osoba) nebo zplnomocněný zástupce.
3. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace
Řádné posouzení možnosti povolení k nakládání s vodami je možné pouze po doložení všech nezbytných podkladů, které musí být spolu s žádostí řádným způsobem předloženy. Podklady musejí být předloženy v originálech, vypracované oprávněnými osobami.
Na podatelnu Magistrátu města Liberec je nutné doručit:
- vyplněnou žádost,
- doklady dle vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 183/2018 Sb., Vyhláška o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu.
4. Na které instituci životní situaci řešit
Magistrát města Liberec, odbor životního prostředí, oddělení Vodoprávní úřad.
5. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit
Osobně:
Na kontaktním místě odboru životního prostředí (kancelář č. 331) v budově Nového magistrátu (nám. Dr. E. Beneše 183/22, Liberec 1) se službu konajícím pracovníkem v úřední době odboru (pondělí a středa, 8:00-17:00)
Písemně:
Prostřednictvím pošty, případně podáním na podatelně úřadu v budově historické radnice (nám. Dr. E. Beneše 1, Liberec 1)
Úplné informace o úřední době magistrátu jsou uvedeny na této stránce: https://www.liberec.cz/uredni-doba-magistratu/. Celý odbor životního prostředí, včetně kontaktního místa, je nepřepážkovým pracovištěm.
6. Jaké doklady je nutné mít s sebou
- vyplněnou žádost,
- doklady dle vyhlášky Ministerstva zemědělství č. 183/2018 Sb., Vyhláška o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu.
7. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit
Bez správního poplatku.
8. Jaké jsou lhůty pro vyřízení
30 - 90 dnů ode dne podání žádosti.
9. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace
Okruh účastníků se stanovuje dle § 115 vodního zákona.
10. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány
poskytnutí součinnosti při případném odstraňování vad podané žádosti.
11. Elektronická služba, kterou lze využít
Podání lze učinit prostřednictvím a s úřadem je možno komunikovat (mimo osobního jednání):
- datové schránky: ID 7c6by6u,
- el. podatelny (nutný el. podpis): posta@magistrat.liberec.cz.
12. Podle kterého právního předpisu se postupuje
- zákon č. 254/2001 Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon)
- zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
- a další související právní předpisy
13. Jaké jsou související předpisy
- vyhláška Ministerstva zemědělství č. 183/2018 Sb., Vyhláška o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu.
- nařízením vlády č. 57/2016 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění odpadních vod a náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod podzemních.
- nařízení vlády č. 401/2015 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech.
14. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují
- Účastník řízení má možnost podat odvolání proti vydanému rozhodnutí jeho oznámení ke Krajskému úřadu Libereckého kraje podáním učiněným u Magistrátu města Liberec.
- Odvolání se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každý účastník dostal jeden stejnopis. Nepodá-li účastník potřebný počet stejnopisů, vyhotoví je správní orgán na náklady účastníka.
- Odvoláním lze napadnout výrokovou část rozhodnutí, jednotlivý výrok nebo jeho vedlejší ustanovení. Odvolání jen proti odůvodnění rozhodnutí je nepřípustné.
15. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností
Sankce mohou být ukládány za nedodržení podmínek povolení, či například za nakládání s vodami prováděné bez platného povolení, vše v souvislosti se zákonem č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, v návaznosti na vodní zákon.
16. Nejčastější dotazy
Je třeba na odběr vody čerpadlem z vodního toku nutné povolení k nakládání s vodami?
- Ano, k uvedenému nakládání je třeba mít vydané platné povolení k nakládání s vodami.
Kdy není třeba k odběru vody z vodního toku povolení k nakládání s vodami?
- Pouze v případech kdy nedojde k žádnému zásahu do vodního toku a k odběru není využíváno zvláštních technických prostředků. Zjednodušeně: k nabrání vody z potoka no konve nebo jiné nádoby holýma rukama žádné povolení nepotřebujete.
17. Další informace
—
18. Související životní situace a návody, jak je řešit
—
19. Kontakty
Za správnost návodu odpovídá útvar:
- Odbor životního prostředí
Kontaktní osoba:
- Kontaktní místo odboru životního prostředí, 3. patro Nový magistrát, kanc. č. 331, tel: 485 244 899
Popis byl naposledy aktualizován:
- 29. 07. 2022