Potřebuji vyřídit

Záměr dotčení lesních pozemků nebo pozemků ve vzdálenosti do 50 m od lesa

1.    Základní informace k životní situaci

  • Problematiku upravuje především ustanovení § 14 odst. 2 lesního zákona (289/1995 Sb.) a ustanovení § 149 správního řádu (500/2004 Sb.).
  • Dotýká-li se řízení podle zvláštních předpisů zájmů chráněných lesním zákonem, rozhodne stavební úřad nebo jiný orgán státní správy jen se souhlasem příslušného orgánu státní správy lesů, který může svůj souhlas vázat na splnění podmínek. Tohoto souhlasu je třeba i k dotčení pozemků do vzdálenosti 50 m od okraje lesa.
  • Nejedná se tedy o povolování určitého investičního záměru, ale souhlas pro jiný orgán státní správy (většinou stavební, nebo vodoprávní úřad), kterým je podmíněno vydání rozhodnutí v dané věci (územní rozhodnutí, stavební povolení, apod.).

2.    Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Právní úpravou není stanoveno, kdo je oprávněným žadatelem. Žádat tedy může kdokoliv.

3.    Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

  • Souhlas je vydáván formou závazného stanoviska. Není vedeno správní řízení.
  • Orgán státní správy (většinou stavební, nebo vodoprávní úřad) ve věci rozhodne (vydá územní rozhodnutí, stavební povolení, apod.) až na základě souhlasu státní správy lesů. Tento souhlas si žadatel musí obstarat postupem uvedeným níže.
  • Podmínky, resp. základní povinnosti jsou stanoveny především § 14 odst. 1 a 3 lesního zákona.

4.    Na které instituci životní situaci řešit

Magistrát města Liberec, odbor životního prostředí, oddělení ochrany přírody.

5.    Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Osobně:

Na kontaktním místě odboru životního prostředí (kancelář č. 331) v budově Nového magistrátu (nám. Dr. E. Beneše 183/22, Liberec 1) se službu konajícím pracovníkem v úřední době odboru (pondělí a středa, 8:00–17:00)

Písemně:

Prostřednictvím pošty, případně podáním na podatelně úřadu v budově historické radnice (nám. Dr. E. Beneše 1, Liberec 1)

Úplné informace o úřední době magistrátu jsou uvedeny na této stránce: https://www.liberec.cz/uredni-doba-magistratu/. Celý odbor životního prostředí, včetně kontaktního místa, je nepřepážkovým pracovištěm.

 

6.    Jaké doklady je nutné mít s sebou

  • Obsah žádosti je obecně upraven správním řádem (§ 37, odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb.). Z podání musí být patrno, kdo je činí, které věci se týká a co se navrhuje.
  • V případě dotčení pozemků ve vzdálenosti od lesa je nutné doložit alespoň zákres zamýšlené stavby v katastrální mapě (situaci). V případě umisťování staveb na lesní pozemky je nutné tento zákres doplnit o přesnou výměru záboru lesní půdy.
  • Obsáhlejší dokumentace není nezbytná, ale její doložení není na závadu.
  • Dále žádost musí obsahovat identifikaci žadatele, tj. u fyzické osoby jméno, příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, popřípadě jinou adresu pro doručování. V podání souvisejícím s její podnikatelskou činností uvede fyzická osoba jméno a příjmení, identifikační číslo a adresu (místo podnikání), popřípadě jinou adresu pro doručování. Právnická osoba uvede v podání svůj název nebo obchodní firmu, identifikační číslo nebo obdobný údaj a adresu sídla, popřípadě jinou adresu pro doručování.
  • Žádost musí obsahovat rovněž označení orgánu, kterému je podávána a podpis žadatele.

7.    Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Poplatky se nepředepisují.

8.    Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Bez zbytečného odkladu nejpozději do 30 dnů. K této lhůtě se připočítává doba až 30 dnů, jestliže je zapotřebí nařídit ohledání na místě nebo jde-li o zvlášť složitý případ.

9.    Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Žádní nejsou.

10.      Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

V případě stavby na lesním pozemku je po vydání územního rozhodnutí nutné požádat o povolení odnětí pozemku plnění funkcí lesa.

11.      Elektronická služba, kterou lze využít

  • Podání v elektronické podobě.
  • Komunikace prostřednictvím datové schránky.

12.      Podle kterého právního předpisu se postupuje

  • Podle zákona č. 289/1995 Sb., o lesích (lesní zákon).
  • Podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád.

13.      Jaké jsou související předpisy

Stavební zákon, vodní zákon, atd.

14.      Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Proti závaznému stanovisku se nelze samostatně odvolat. Proti obsahu závazného stanoviska je možné směřovat odvolání podané proti rozhodnutí, které bude na základě tohoto závazného stanoviska vydáno.

15.      Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

V případě, že při předložení záměru nebudou splněny zákonné podmínky, nemůže být žádosti vyhověno.

16.      Nejčastější dotazy

Jak daleko musí být stavba od lesa, aby byl souhlas bez komplikací vydán?

  • Při vydávání závazných stanovisek podle ust. § 14 odst. 2 lesního zákona je posuzován především možný negativní vliv zamýšlených staveb na blízké lesní pozemky, lesní porosty na nich, jejich řádné obhospodařování a plnění funkcí lesa. Obecně je z tohoto hlediska nežádoucí realizace staveb trvalého charakteru v menší vzdálenosti od lesních pozemků, než je průměrná výška blízkého lesního porostu v mýtním věku. Tato vzdálenost může být snížena s ohledem na charakter konkrétní lokality (terénní poměry, stav okraje porostu, stávající legální zástavba, atd.).

17.      Další informace

Závazné stanovisko je obvykle automaticky zasíláno rovněž příslušnému stavebnímu úřadu.

18.      Související životní situace a návody, jak je řešit

Využití lesních pozemků k nelesním účelům (např. umístění stavby na lesním pozemku) – odnětí pozemků plnění funkcí lesa.

19.      Kontakty

Za správnost návodu odpovídá útvar:

  • Odbor životního prostředí

Kontaktní osoby:

  • Kontaktní místo odboru životního prostředí, 3. patro Nový magistrát, kanc. č. 331, tel: 485 244 899

Popis byl naposledy aktualizován

  • 14. 2. 2022

20.      Jaké jsou potřebné formuláře

Vaše žádost se zakládá, prosím vyčkejte...