Potřebuji vyřídit

Žádost o povolení zvláštního užívání pozemní komunikace, uzavírky v souvislosti se stavební činností a povolení zvláštního užívání v souvislosti s havárií na vedení

1.    Základní informace k životní situaci

Povolení k výše uvedeným žádostem vydává odbor dopravy, oddělení silniční a dopravní, jako silniční správní úřad na úseku místních komunikací a silnic II. a III. třídy v obvodu rozšířené působnosti statutárního města Liberec.

Na podatelnu statutárního města Liberec je nutné doručit:

  • Vyplněnou žádost (viz níže)
  • Doklady (bod 6)
  • Na výzvu oddělení silničního a dopravního je nutné žádost případně doplnit.

Po obdržení příslušných závazných stanovisek a projednání s dotčenými orgány vydá silniční správní úřad rozhodnutí, popř. i stanovení přechodné úpravy provozu.

2.    Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Žádost může podat fyzická i právnická osoba (jak zhotovitel, tak i objednatel prací).

3.    Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Vyplnit žádost s předložením potřebných dokladů (seznam uveden jako příloha v žádosti). Žádost možno zaslat poštou, osobně na podatelnu nebo prostřednictvím datové  schránky.

4.    Na které instituci životní situaci řešit

Magistrát města Liberec, odbor dopravy, oddělení silniční a dopravní.

5.    Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Magistrát města Liberec, odbor dopravy, oddělení silniční a dopravní, nám. Dr. E. Beneše 1/1, 460 59 Liberec 1, III. patro budovy Nové radnice, č. dv. 307, 311, 318, pondělí a středa 8.00–17.00 hodin, úterý a čtvrtek 8.00–16.00 hodin, pátek 8.00–12.00 hodin (poslední pátek v měsíci je sanitární den).

Veškeré dokumenty lze doručit na podatelnu statutárního města Liberec.

Formy doručení:

  • osobně nebo písemně na adresu: nám. Dr. E. Beneše 1/1, 460 59 Liberec 1,
  • elektronicky datovou schránkou: ID 7c6by6u,
  • e-podatelna (nutný el. podpis): posta@magistrat.liberec.cz.

6.    Jaké doklady je nutné mít s sebou

Doklad totožnosti, výpis z obchodního rejstříku (právnické osoby), výpis z živnostenského rejstříku (fyzická osoba podnikající).

7.    Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Vydání povolení ke zvláštnímu užívání komunikace na dobu platnosti

  • 10 dní a na dobu kratší než 10 dní 100 Kč
  • 6 měsíců a na dobu kratší než 6 měsíců 500 Kč
  • delší než 6 měsíců 1000 Kč 

Správní poplatek lze uhradit bankovním převodem na účet statutárního města Liberec nebo osobně u konkrétního referenta.

8.    Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Rozhodnutí se vydává bez zbytečného odkladu, nejpozději do 30 dnů od zahájení správního řízení (podání žádosti), k nimž se připočítává doba až 30 dnů, jestliže je zapotřebí nařídit ústní jednání nebo místní šetření, je-li třeba někoho předvolat, někoho nechat předvést nebo doručovat veřejnou vyhláškou osobám, jimž se prokazatelně nedaří doručovat, nebo jde-li o zvláště složitý případ.   

9.    Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Účastníkem řízení je vždy vlastník (správce) dotčené komunikace.

10.      Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

V případě omezení silničního provozu souhlas příslušného orgánu Policie ČR, KŘ, dopravní inspektorát, v případě silnic II. a III. třídy v obvodu rozšířené působnosti statutárního města Liberec souhlas Krajské správy silnic Libereckého kraje, p. o. 

11.      Elektronická služba, kterou lze využít

Podání žádosti lze učinit prostřednictvím:

12.      Podle kterého právního předpisu se postupuje

  • Zákon č. 13/1997 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 104/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů, kterou se provádí zákon o pozemních komunikacích.
  • Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.

13.      Jaké jsou související předpisy

Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.

14.      Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

K vydanému rozhodnutí se lze odvolat v zákonné lhůtě 15 dnů ode dne doručení u odboru silničního hospodářství Krajského úřadu Libereckého kraje prostřednictvím Magistrátu města Liberec, odbor dopravy, oddělení silniční a dopravní. U uzavírek se odnímá odkladný účinek.

15.      Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce dle ust. § 42 (pořádková pokuta), dle ust. § 42a (přestupky, kterých se dopustí fyzické osoby), dle ust. § 42b (správní delikty, kterých se dopustí  právnické a podnikající fyzické osoby) zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších změn.

16.      Nejčastější dotazy

Výše správního poplatku za vydané povolení včetně poplatků za povolený zábor, lhůty pro vydání povolení, v případě uzavírky (nařízená objížďka) zajištění dopravního značení.

17.      Další informace

Dotazy související s konkrétním případem (zda je nutný souhlas Policie ČR, KŘ – dopravní inspektorát, a to v případě zvláštního užívání komunikace IV. třídy /chodník/ a dále, zda v dotčené ulici je provozována linková osobní doprava (DPMLJ, a. s., ČSAD Liberec, a. s. a další dopravci).

18.      Související životní situace a návody, jak je řešit

V případě, že termín ukončení prací není možné z objektivních důvodu dodržet,  je nutné včas požádat o změnu termínu (v případě zvláštního užívání) nebo o vydání nového rozhodnutí (v případě uzavírek). Po dokončení prací neprodleně požádat vlastníka (správce pozemní komunikace) o převzetí povrchu dotčené pozemní komunikace.

19.      Kontakty

Za správnost návodu odpovídá útvar

  • Magistrát města Liberec, odbor dopravy, oddělení silniční a dopravní.

Kontaktní osoba

Popis byl naposledy aktualizován

  • 05.05.2022

20.      Jaké jsou potřebné formuláře 

Vaše žádost se zakládá, prosím vyčkejte...