Potřebuji vyřídit

Kolaudace a užívání stavby

1. Základní informace k životní situaci

Pro základní orientaci v požadavcích stavebního zákona pro přípravu, provádění a užívání stavby doporučujeme žadatelům nejprve se seznámit s užitečnými informacemi na webu zdejšího stavebního úřadu.

Pro realizaci nové stavby uvedené v § 79 odst. 2 stavebního zákona (č. 183/2006 Sb.) není třeba žádné povolení stavebního úřadu. Ostatní stavby vyžadují nějakou formu předchozího povolení stavby stavebním úřadem. Jedná se o stavby uvedené v § 103 (vyžadují pouze umístění – územní souhlas), v § 104 a všechny ostatní stavby dle § 108 stavebního zákona.

Žádosti o příslušné povolení a jejich obsah jsou dány vyhláškou č. 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního rozhodování, územního opatření a stavebního řádu. Tato vyhláška definuje i povinné formuláře pro žádosti a oznámení stavebního úřadu.

Pro vyplnění povinných formulářů příslušných žádostí (na konci stránky) je třeba nejprve zajistit vyžadované podklady žádosti (vyjmenované v částech B, C a D formulářů). Pro zajištění podkladů obvykle slouží a následně neopominutelnou součástí žádosti je podle okolností  technická dokumentace stavebního záměru nebo projektová dokumentace. 

Řádně vyplněnou žádost včetně všech příloh je nutné doručit kterýkoliv pracovní den na podatelnu Magistrátu města Liberec nebo v pondělí a ve středu přímo na podatelnu odboru Stavební úřad v 1. patře budovy Nového magistrátu.

Žádosti a oznámení se týkají:

  • Vydání kolaudačního rozhodnutí
  • Přidělení čísla popisného, evidenčního,
  • Vydání souhlasu s užíváním dokončené stavby,
  • Vydání souhlasu s užíváním nedokončené stavby
  • Zrušení čísla popisného, evidenčního u odstraněné stavby

2. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

K podání žádosti na stavební úřad je oprávněn jakýkoliv tuzemský i zahraniční subjekt způsobilý k právním úkonům a to i prostřednictvím zmocněnce.

3. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Podmínkou zahájení řízení o žádosti je řádné doručení žádosti. Není-li doručená žádost úplná, stavební úřad řízení přeruší a vyzve žadatele k doplnění. Výjimkou je případ, kdy k žádosti o územní rozhodnutí nebo stavební povolení není připojena řádná (projektová) dokumentace zpracovaná oprávněným projektantem. V takovém případě stavební úřad řízení okamžitě zastaví (např. dle § 94l odst. 5 či § 110 odst. 4 stavebního zákona). 

4. Na které instituci životní situaci řešit

Magistrát města Liberec, odbor Stavební úřad, oddělení územního řízení a stavebního řádu.

5. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

Magistrát města Liberec, odbor Stavební úřad, oddělení územního řízení a stavebního řádu, nám. Dr. E. Beneše 183/22, 460 59 Liberec 1 (budova Nového magistrátu) 1. patro, č. dveří 112 (podatelna stavebního úřadu)

Veškeré dokumenty lze doručit na podatelnu statutárního města Liberec.

Formy doručení:

  • kdykoliv osobně nebo písemně na adresu: nám. Dr. E. Beneše 1/1, 460 59 Liberec 1 (podatelna),
  • pouze v  Po a St na podatelně stavebního úřadu
  • elektronicky datovou schránkou: ID 7c6by6u,
  • elektronicky e-podatelnou (nutný el. podpis): posta@magistrat.liberec.cz

6. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Řádně vyplněnou žádost včetně všech příloh a technické (projektové) dokumentace

7. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Vydání rozhodnutí, souhlasů ad. je zpoplatněno podle příslušných položek zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů. Poplatky stanovuje stavební úřad až po zpracování a vyhodnocení žádosti, ze které musí být  určen skutečný počet a účel povolovaných staveb ve smyslu položek 17 a 18 zákona o správních poplatcích.

8. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty pro vyřízení jsou dány obecně správním řádem nebo stavebním zákonem (např. stavební povolení má být vydáno do 60 nebo u složitějších staveb do 90 dnů). Do těchto lhůt se však nezapočítávají zákonné překážky, pro které je řízení přerušeno, nejčastěji z důvodů neúplné žádosti a jejích příloh a nutnosti jejich doplnění.

9. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Účastníci jsou subjekty dotčené stavebním záměrem a určení stavebním zákonem. Za správnost ověření a vymezení účastníků u konkrétních povolovaných stavebních záměrů odpovídá v konečném důsledku stavební řad. Obvykle se jedná minimálně o vlastníky přímo sousedících nemovitostí.

10. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

V případě řádné a úplné žádosti včetně příloh nejsou vyžadovány žádné další činnosti, v opačném případě je žadatel stavebním úřadem vyzván k doplnění a upřesnění žádosti. Před vydáním povolení je třeba uhradit příslušný správní poplatek.

11. Elektronická služba, kterou lze využít

Podání lze učinit prostřednictvím:

12. Podle kterého právního předpisu se postupuje

  • Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon),
  • Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád.
  • Zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě.
  • Zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury
  • 128/2000 Sb., o obcích

13. Jaké jsou související předpisy

Základní prováděcí předpisy – vyhlášky:

  • Vyhláška č. 499/2006 Sb., o dokumentaci staveb
  • Vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území
  • Vyhláška č. 503 Sb., o podrobnější úpravě územního rozhodování, územního opatření a stavebního řádu
  • Vyhláška  č. 268/2009 Sb., o technických požadavcích na stavby
  • Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb

14. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Opravným prostředkem spojeným s rozhodnutím stavebního úřadu je odvolání ke Krajskému úřadu Libereckého kraje. Konkrétní opravné prostředky jsou ze zákona vždy uvedeny v každém jednotlivém písemném povolení vydaném stavebním úřadem.

15. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce spojené s řízením stavebního úřadu o žádosti a vydáním povolení stavby nejsou stanoveny. Sankce jsou však stanoveny za porušení oznamovací povinnosti stavebníka před a v průběhu realizace stavby, prováděné na základě vydaného (pravomocného) povolení stavby!

16. Nejčastější dotazy

Mohu začít bydlet v rodinném domě, když nemám dokončené horní patro?

  • Při splnění požadavků stavebního zákona a zajištění bezpečnosti při užívání je možno na žádost povolit předčasné úžívání stavby. Pokud však nelze všechny požadavky splnit, předčasné užívání nelze povolit. Obsah žádosti a jejích příloh je dán prováděcí vyhláškou a je vymezen v povinném formuláři.
  • Pro získání správné odpovědi ke konkrétnímu stavebnímu záměru je třeba ho fakticky co nejpřesněji definovat technicky a v územních souvislostech, u změn staveb doporučujeme osobní návštěvu v informační kanceláři stavebního úřadu a s sebou si přinést projektovou či jinou technickou dokumentaci stávající stavby, kterou chcete upravovat či předčasně užívat.

17. Další informace

Užitečné informace naleznete zde.

18. Související životní situace a návody, jak je řešit

19. Kontakty

Za správnost návodu odpovídá útvar:

  • oddělení územního řízení a stavebního řádu

Kontaktní osoba:

Popis byl naposledy aktualizován:

  • 22. 7. 2022

20. Jaké jsou potřebné formuláře

Vaše žádost se zakládá, prosím vyčkejte...